Isnin, 5 Mac 2012

Langkah Kaki Menghapus Dosa

Banyak ganjaran pahala yang diberi Allah bagi mereka yang berbuat kebaikan termasuklah berjalan menuju ke masjid untuk menunaikan solat berjemaah. Bagi setiap langkah kakinya, maka terhapusnya dosa-dosa yang dilakukan.


Daripada Abu Hurairah r.a, Rasullullah saw bersabda 'Barang siapa yang bersuci di rumahnya kemudian dia berjalan menuju salah satu rumah dari rumah-rumah Allah (masjid) untuk menunaikan solat fardu, maka kedua langkahnya adalah salah satunya menghapus dosa dan yang lainnya menaikkan darjat".


Antara adab-adab menuju ke masjid termasuklah:
  1. Berangkat ke masjid dalam keadaan bersuci - hadis di atas menyebut bahawa ganjaran pahala hanya akan diperoleh jika seseorang itu berwuduk di rumahnya dan kemudian ke luar menuju ke masjid
  2. Membaca doa keluar rumah dan doa menuju masjid - doa yang dibaca Rasullullah saw; "Dengan nama Allah, wahai Rabb-ku aku berlindung kepada mu dari terjatuh dalam dosa atau tersesat atau terjatuh dalam kezaliman atau terzalimi atau bodoh atau dibodohkan."
  3. Melangkah kaki dengan tenang dan tidak tergesa-gesa
  4. Memakai pakaian yang baik/elok - firman Allah "wahai anak adam pakailah pakaian mu yang indah setiap kali memasuki masjid."Al-A'raf: 31
  5. Masuk ke masjid didahului kaki kanan - Imam bukhari dalam kitab sahihnya dalam bab "Mendahulukan yang kanan ketika masuk masjid dan yang lainnya" menjelaskan, "Dahulu Ibnu Umar mendahulukan kaki kanannya (ketika masuk) dan jika ia keluar ia mendahulukan kaki kirinya.
  6. Membaca selawat sepanjang perjalanan ke masjid - "Allahumma solli 'ala muhammadin wasallam. allahummaftahli abwaba rahmatika." maksudnya "Ya Allah, limpahkanlah selawat dan salam atas Nabi Muhammad saw, ya Allah bukakanlah pintu-pintu rahmat-Mu untuk ku."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan