Sabtu, 3 Mac 2012

Lima Alam Dilalui Manusia

  1. Alam Ruh - Di alam ruh, semua ruh bersumpah taat setia pada Allah, akan melakukan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya.
  2. Alam Rahim - Berlakunya penggabungan ruh dan jasad pada usia empat bulan di dalam kandungan (iaitu setelah sempurna jasad manusia).
  3. Alam Dunia - Perjalanan hidup manusia yang panjang, daripada bayi menjadi kanak-kanak, remaja, dewasa, tua dan diakhiri dengan kematian. Allah mengutuskan para nabi dan rasul di kalangan manusia sebagai petunjuk, Rasulullah s.a.w sebagai utusan terakhir dan al-quran sebagai panduan cara hidup manusia.
  4. Alam Barzakh - Alam pemisah antara kehidupan di dunia dan di akhirat, tempat menunggu sebelum tibanya kiamat.
  5. Alam Akhirat - Didahului dengan terjadinya Kiamat, berupa kerusakan seluruh alam semesta. Kemudian diikuti dengan Hari Kebangkitan, iaitu seluruh manusia dari mulai nabi Adam as. sampai manusia terakhir dibangkitkan dan dikumpulkan dalam satu tempat di panggil padang mahsyar. Peristiwa berikutnya adalah Hari Penghisaban (perhitungan amal) dan Mizan (timbangan amal) bagi manusia. Akan ditanya 5 hal kepada manusia :  tentang umurnya untuk apa dihabiskan, tentang masa mudanya untuk apa digunakan, tentang hartanya dari mana mencarinya, dan ke mana menginfakkannya, dan apa yang diamalkan dari ilmunya. Peristiwa seterusnya adalah Hari Pembalasan iaitu balasan syurga atau neraka.

Dunia ini hanyalah persinggahan, akhirat yang menanti kekal abadi. Perjalanan hidup manusia di dunia akan berakhir dengan kematian. Rasulullah s.a.w bersabda maksudnya: "Apabila matinya anak adam maka putuslah amalnya kecuali tiga perkara iaitu sedekah jariahnya, ilmu yang bermanfaat dan anak soleh yang mendoakannya." (HR Muslim)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan